Podsumowanie targów Gamescom 2018 – najważniejsze informacje w jednym miejscu

Zakończone właśnie w niemieckiej Kolonii targi Gamescom to, po targach E3, najważniejsze wydarzenie dla sympatyków gier wideo i wszystkiego, co łączy się z tą tematyką. Niestety, większość wydawców i producentów podczas tegorocznej edycji targów ograniczyła się do nowych materiałów (trailery, gameplay’e, screeny), z już zaprezentowanych tytułów. Nowości było zatem niewiele, ale kilka z nich bardzo pozytywnie zaskoczyło. Zatem, jeśli przegapiliście coś z Gamescomu 2018, to poniżej znajdziecie przegląd najważniejszych informacji z europejskich targów.

Premiery i nowości

Jak już wspomniałem, nowych tytułów było niewiele, ale z całą pewnością docenią je nieco starsi gracze. THQ Nordic zapowiedziało kolejną odsłonę serii Desperados – gry taktycznej, której pierwsza część zadebiutowała w 2001 roku. Nad Desperados 3 pracuje zespół Mimimi Productions (Shadow Tactics: Blades of the Shogun). Twórcy potwierdzili, że gra zadebiutuje w przyszłym roku na PC, PlayStation 4 i Xbox One. Nowa odsłona serii ma łączyć w sobie zalety i klimat produkcji z 2001 roku, z mechaniką zabawy znaną z Shadow Tactics: Blades of the Shogun.

Niezwykle pozytywnie zaskoczył nas również Ubisoft, ogłaszając nową odsłonę serii gier strategicznych The Settlers. Popularni „Osadnicy” zadebiutują już w przyszłym roku na PC, a za produkcję odpowiada studio Blue Byte. Co niezwykle istotne, pierwsze informacje i zwiastun sugerują, że gra powróci do korzeni serii, zatem jeśli podobnie jak ja najbardziej cenicie sobie odsłony od 2 do 4, to warto śledzić losy najnowszej części. To jednak nie wszystko, z okazji 25-lecia serii The Settlers, Ubisoft przygotował zbiorcze wydanie wszystkich odsłon cyklu. The Settlers History Collection – zawierające gry: The Settlers, The Settlers II, The Settlers III, The Settlers IV, The Settlers: Dziedzictwo królów, The Settlers: Narodziny imperium oraz The Settlers 7: Droga do królestwa, zadebiutuje 15 listopada na platformie Uplay. Francuski producent zadbał o aktualizację, która sprawi, że każdą grę uruchomimy bez problemu na najnowszych systemach.

Dobrych gier RPG nigdy za wiele, prawda? Szczególnie gdy za fabułę odpowiada taki człowiek jak Mike Laidlaw – twórca uniwersum Dragon Age. The Waylanders to produkcja niewielkiego studia Gato Salvaje, do którego dołączyły Laidlaw po opuszczeniu Bioware. Akcja gry przeniesie nas do Brigantii, regionu Europy z początków naszej ery, który obecnie znajduje się w północnej części Hiszpanii. Co ciekawe, dane nam będzie eksplorować ten teren w dwóch różnych okresach. Nasz bohater otrzyma możliwość podróżowania w czasie i przenoszenia się z okresu, gdy Brigantią władali Celtowie, do późnego średniowiecza. Podczas tworzenia postaci otrzymamy dostęp do 6 klas podstawowych i aż 30 klas zaawansowanych. Walki natomiast odbywać się będą w czasie rzeczywistym, z możliwością aktywnej pauzy. Całość mają uzupełniać elementy typowe dla dobrego RPG-a: ciekawi towarzysze (inni dla każdego okresu), mnóstwo zadań, eksploracja i sporo sprzętu do zdobycia. Premiera gry przewidywana jest na pierwszy kwartał 2020.

Ubisoft

Oprócz nowych Settlersów Ubisoft zabrał do kolonii swoje największe hity. Najnowsza część serii o walce Asasynów i Templariusz, a więc – Assassin’s Creed Odyssey, doczekała się nowych zwiastunów poświęconych głównym protagonistom – Alexiosowi i Kasandrze (warto jednak pamiętać, że to Kasandra została uznana za kanoniczną przez twórców). Dodatkowo lider Ubisoftu – Yves Guillemot, zdradził, że w przyszłym roku nie otrzymamy kolejnej, pełnoprawnej odsłony serii. Zamiast tego możemy liczyć na dodatkową zawartość do Odyssey. Producent jest zadowolony z tego, jak rozwija się marka, ale nie ma zamiaru „na siłę”, co roku, wydawać kolejnych jej odsłon. Podczas konferencji nie mogło zabraknąć również gry sieciowej – The Division 2, która również doczekała się świeżego materiału wideo. Francuski producent ujawnił również konkretne daty premier, zapowiedzianych już wcześniej produkcji. Sympatycy zwariowanych ewolucji i motocykli będą mogli sięgnąć po Trials Rising już 12 lutego 2019 roku. Produkcja zmierza na PC, PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch. Fanów strategii na pewno ucieszy fakt, że w tym samym miesiącu (26 lutego) zadebiutuje gra Anno 1800, która ukaże się wyłącznie na PC.

Activision

Amerykański gigant pokazał w Kolonii nowy gameplay z najnowszej produkcji From Software (Dark Souls, Bloodborne) – Sekiro: Shadows Die Twice. Po raz kolejny będziemy mieć do czynienia z niezwykle wymagającą produkcją, tym razem jednak inspirowaną feudalną Japonią. Twórcy nie dokonali rewolucji w rozgrywce, z łatwością zauważymy jednak sporo ciekawych nowości, jak możliwość szybkiego przemieszczania się po mapie za pomocą linki z hakiem czy przebudowany system walki. Ciekawie zapowiada się również możliwość wskrzeszenia naszej postaci w razie śmierci. Poznaliśmy również datę premiery Sekiro: Shadows Die Twice, ta odbędzie się 22 marca 2019 roku na PC, PlayStation 4 i Xboksie One. Activision poinformowało również, że sympatycy Call of Duty na PC będą mogli już od 15 września wziąć udział w otwartych beta testach trybu Blackout (opartego na formule Battle Royale). Posiadacze PlayStation testowanie rozpoczną nieco wcześniej, 10 września. Gdzie Activision tam i Blizzard. „Zamieć” zaprezentowała m.in. Diablo 3 w wersji na Nintendo Switch.

Microsoft

Co podczas Gamescom 2018 zaprezentował Microsoft? Niestety niewiele, wśród najważniejszych ogłoszeń warto wspomnieć o prezentacji nowego trybu, do zapowiedzianej na przyszły rok gry – Ori and the Will of the Wisps. Zaprezentowany po raz pierwszy nowy tryb gry – Spirit Trial, umożliwi graczom z całego świata asynchroniczną rywalizację. Nowości czekały także na sympatyków pirackiej przygody studia Rare – Sea of Thieves. Microsoft ujawnił, że dodatek Forsaken Shores (zaprezentowany po raz pierwszy podczas E3 2018) zadebiutuje 19 września. Rozszerzenie zaoferuje nam m.in.: nową, pełną wulkanów, ognia i trzęsień ziemi miejscówkę – The Devil’s Roar. Również we wrześniu, konkretnie 12 dnia tego miesiąca, zadebiutuje dodatek do innego tytułu na wyłączność konsoli Xbox One – State of Decay 2. Rozszerzenie Daybreak Pack zaoferuje nam nowy sposób na spędzanie czasu w ogarniętych zarazą zombie Stanach Zjednoczonych. Gracze będą mogli łączyć się w czteroosobowe zespoły i bronić danego miejsca przed kolejnymi falami żywych trupów (klasyczny tryb hordy). Oprócz tego możemy liczyć na nowy, wyjątkowo silny typ zombie oraz nowe wyposażenie. Microsoft zdradził również, że nawiązał współpracę ze studiem Crytek, a jej owocem będzie debiut gry Hunt: Showdown na konsolach Xbox One. Gra jest jeszcze cały czas rozwijana, dlatego też początkowo dostępna będzie w ramach Xbox Game Preview (odpowiednik wczesnego dostępu na Steam).

THQ Nordic

Jak przystało na europejskiego producenta – THQ Nordic na targach w kolonii nie zawiodło. Pokazano nie tylko nową odsłonę serii Desperados, o której już wspomniałem, ale również nowe materiały z już zapowiedzianych gier. Nowego zwiastuna i obszernego materiału wideo z rozgrywką doczekał się Darksiders 3. Potwierdzono również, że data premiery przygód Furii nie jest zagrożona i spokojnie możemy szykować się na 27 listopada. Niestety, tak dobrych informacji nie mamy dla tych, którzy wyczekują premiery gry studia Experiment 101 – Biomutant. Ta, ciekawie zapowiadająca się produkcja, zadebiutuje dopiero w przyszłym roku. Na osłodę zaprezentowano nam nowy materiał z fragmentami rozgrywki. THQ Nordic nie zapomniał również o odpowiedniej promocji Metro Exodus czy Shenmue 3, ten ostatni otrzymał nawet konkretną datę premiery – 27 sierpnia 2019 roku (o ile nic się po drodze nie wydarzy). Sporym zaskoczeniem było również ogłoszenie Saints Row: The Third na Nintendo Switch. Trzecia odsłona serii Saints Row pierwotnie zadebiutowała w 2011 roku na PlayStation 3, Xbox 360 i PC. Hybrydowa konsola Nintendo otrzyma zatem już dosyć wysłużony tytuł. Zastanawiać nas może równie to, dlaczego nie zdecydowano się na wydanie najnowszej, czwartej odsłony serii. Być może jeszcze przyjdzie na nią pora.

Pozostałe hity

Co jeszcze utkwiło w naszej pamięci po tegorocznym Gamescomie? Z całą pewnością nowy gameplay i zwiastun z Devil May Cry 5, fani serii z całą pewnością nie będą zawiedzeni. Najnowsze pokazy gry wyraźnie pokazują, że będziemy mogli zapomnieć o produkcji z 2013 roku i spokojnie rozkoszować się nowym/starym Devil May Cry. Dowiedzieliśmy się również, że gra działa na silniku RE Engine, który wykorzystano już przy Resident Evil 7, a w niedalekiej przyszłości również w remake’u Resident Evil 2.

Nowe gameplaye otrzymały również: The Surge 2 od Deck 13 oraz Call of Cthulhu od Cyanide. Data premiery The Surge 2 wciąż nie została ujawniona, natomiast przygoda w świecie wykreowanym przez Lovecrafta rozpocznie się już 30 października.

Bandi Namco postawiło na sprawdzone tytuły i zapowiedziało Dark Souls Trilogy, czyli wydanie zbiorcze, w którego skład wejdą: Dark Souls Remastered, Dark Souls II: Scholar of the First Sin oraz Dark Souls III: The Fire Fades Edition. Trylogia gier od From Software trafi do sprzedaży 19 października, na konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Niemałe poruszenie wywołała również zapowiedź MMORPG Bless Unleashed na Xbox One. Będzie to adaptacja gry Bless Online, dostępnej obecnie na PC w ramach wczesnego dostępu. W przeciwieństwie do PC-towej wersji gra na konsoli Xbox One będzie wykorzystywała model free-to-play. Bless Unleashed będzie pod wieloma względami klasycznym przedstawicielem MMO Fantasy, z dynamicznym systemem walki i imponującą oprawą graficzną stworzoną za pomocą silnika Unreal Engine 4.

Torchlight Frotniers – sieciowa odsłona gier akcji z elementami RPG została ogłoszona jeszcze przed targami Gamescom, jednak dopiero w Kolonii pokazano grę w akcji. Jak można było się spodziewać, czekają na nas dynamiczne starcia oraz lochy wypełnione przeciwnikami i skarbami. Podobnie jak w przypadku poprzednich odsłon, twórcy postawili na stylizowaną, „kreskówkową” oprawę graficzną. Kiedy doczekamy się premiery Torchlight Frotniers? Tego niestety nie wiemy. Produkcja zmierza na PC, PlayStation 4 oraz Xboxa One.

Polskie akcenty

Podczas tegorocznego Gamescomu nie zabrakło również polskich twórców. Oczywiście wszystkie oczy zwrócone były głównie w stronę najnowszej produkcji CD Projekt RED – Cyberpunk 2077. Twórcy przedstawili nam kilka nowych screenów i grafik koncepcyjnych. Oprócz tego dowiedzieliśmy się, że choć gra jest obecnie grywalna od początku do końca, to minie jeszcze sporo czasu, zanim trafi na sklepowe półki. Podczas projektowania zadań, Redzi wzorowali się na tych z dodatków do Wiedźmina 3. Twórcom zależy, aby gracze otrzymali możliwie jak największą swobodę w realizowaniu celów i zadań, w samej grze ma się to przełożyć na wiele różnych sposobów na rozegranie danego zadania. Co ciekawe, największą bombę polskie studio odpaliło już po targach, prezentując pierwszy gameplay z gry.

gamescom 2018 cyberpunk 2077 gamescom 2018 cyberpunk 2077

gamescom 2018 cyberpunk 2077 gamescom 2018 cyberpunk 2077

W kolonii nie mogło zabraknąć również Techlandu, który niestrudzenie rozwija swoją największą markę – Dying Light. Niestety, wrocławskie studio nie zdecydowało się na nowy pokaz Dying Light 2, zamiast tego otrzymaliśmy masę konkretów na temat sieciowej odsłony serii Dying Light Bad Blood. „Bad Blood” bazuje na popularnym ostatnio gatunku battle royale. Dwunastu graczy zostaje zrzuconych w sam środek miasta opanowanego przez zombie. Ich zadaniem jest zebranie odpowiedniej liczby próbek krwi zarażonych. Po zebraniu odpowiedniej ilości, wysłany zostaje helikopter, który ma nas zabrać. Problem w tym, że o ewakuacji dowiadują się wszyscy pozostali gracze i mogą chcieć odebrać nam drogocenne próbki. Techland podkreśla, że „Bad Blood” będzie się wyróżniać na tle innych gier z gatunku battle royale, m.in. za sprawą unikatowego połączenia PVE i PVP. Dying Light Bad Blood trafi na Steam (w ramach wczesnego dostępu) już we wrześniu. Ostateczna wersja gry trafi również na PlayStation 4 i Xbox One.

Było nieźle

Targi Gamescom 2018 w Kolonii były całkiem udane. Otrzymaliśmy ogrom nowych informacji i materiałów z nadchodzących produkcji. Największym problemem był brak dużych ogłoszeń, wydaje się wręcz, że producenci i wydawcy pokazali wszystko ,co mieli najlepsze na E3, a na Gamescom przywieźli tylko dodatkowe materiały. Trochę szkoda, bo odnoszę wrażenie, że europejskie targi coraz mocniej wchodzą w cień E3.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Maciej Persona

Maciej Persona

Dziennikarz, kulturoznawca, z zamiłowania gracz i znawca zombie. Fan polskiej fantastyki oraz cięższych brzmień. Od pracy za biurkiem odpoczywa na siłowni lub biegając.

Powiązane