Test Jabra Tour – Prawdziwy asystent

Jabra Tour

Zawsze wydawało mi się, że zestawy głośnomówiące, niezintegrowane z samochodowym systemem audio, to nie dla mnie. Dodatkowe podłączanie, dodatkowe kable, parowanie, niewygodnie umieszczony głośnik i sterowanie gdzieś poza zasięgiem ręki… Broniłem się jak mogłem. Do czasu, aż w moje ręce trafił Jabra Tour.

 

 

Głośnik Jabra Tour otrzymujemy zapakowany w zwyczajne, częściowo przezroczyste opakowanie. Niczym nie zaskakuje, ale wygląda ładnie i nowocześnie.

Wewnątrz znajdziemy jedynie ładowarkę samochodową, kabelek USB-microUSB i instrukcję obsługi. Srebrny pałąk, który zakładamy na osłonę przeciwsłoneczną, wykonano ze stali nierdzewnej, co gwarantuje jednocześnie i wytrzymałość, i odpowiednią elastyczność.

Część zestawu, która jest widoczna przez kierowcę, została zrobiona z czarnego, twardego plastiku, który wprawdzie zbiera tłuste odciski palców, ale bardzo łatwo można je usunąć. Pośrodku znajduje się sporej wielkości głośnik otoczony srebrnym pierścieniem. Nad nim ulokowano przycisk odbierania połączeń, pod którym umieszczono diodę sygnalizującą stan pracy Jabry Tour.

Pod pierścieniem znajdziemy jedynie przyciski sterowania głośnością. W dolnej części srebrnego okręgu widnieje ikona poleceń głosowych. Dłuższe jej wciśnięcie aktywuje polecenia głosowe Jabra, których jest zaledwie kilka i które ograniczają się głównie do parowania z kolejnym urządzeniem lub sprawdzenia stanu naładowania baterii.

Krótkie wciśnięcie aktywuje domyślne komendy głosowe smartfonu, do którego jest podłączony zestaw – np. Siri lub Samsung Voice. Zdecydowanie bardziej funkcjonalne są te polecenia, które wydajemy w momencie połączenia przychodzącego. Wystarczy wtedy powiedzieć „Odbierz” lub „Ignoruj”, by głośnik postąpił zgodnie z naszym życzeniem. Do tego Jabra Tour odczytuje na głos, kto do nas dzwoni – nazwę lub numer telefonu.

 Jabra Tour 1

HD Voice i zapomnij o wszystkim

Jabra Tour to zestaw głośnomówiący komunikujący się z dowolnym urządzeniem poprzez Bluetooth w wersji 3.0. Może być sparowany z aż ośmioma urządzeniami, w tym z dwoma równocześnie, dzięki technologii Multiuse. W karcie produktu wystąpiła pomyłka, bowiem mówi ona tylko o jednym urządzeniu. Asystent głosowy jest aktywny na tym urządzeniu, które dodamy jako drugie – warto o tym pamiętać, gdy w samochodzie telefon mają sparowany dwie osoby, a chcemy przykładowo do kogoś zadzwonić, wybierając numer głosowo. Oprócz rozmów głośnik może także przekazywać dźwięk z nawigacji lub odtwarzać muzykę. Tylko to ostatnie zastosowanie nie przypadło mi do gustu ze względu na sposób zamocowania Jabry (jak i innych tego typu konstrukcji) – głośnik słabo rozprasza dźwięk, który jest zbyt skoncentrowany.

            Za jakość rozmów i odsłuchu odpowiada 3-watowy przetwornik HD Voice o wymiarach 40 mm x 8 mm i ciśnieniu akustycznym 93 dB. Jabra nie wszędzie chwali się impedancją na poziomie zaledwie 4 omów, która świadczy o tym, że poziom szumów może być znaczny. Dużo chętniej wspominają o tym, że w urządzeniu zastosowano cyfrową korektę szumów i echa do poziomu 21 dB. Efekt jest taki, że głos, który słyszę w samochodzie, jest donośny, czysty i bez zniekształceń, a muzyki słucham tylko wtedy, gdy muszę, i to w dodatku cicho.

            Do zestawów samochodowych może niekiedy zniechęcać liczba czynności, które  należy wykonać po wejściu do samochodu, by uzyskać połączenie dobrej jakości. Tu z pomocą przychodzi czujnik ruchu. Model Tour wykrywa poruszenie się samochodu – wystarczy lekko nim zakołysać, wsiadając, lub mocniej trzasnąć drzwiami – i rozpoczyna proces łączenia. Całość jest na tyle efektywna i równocześnie efektowna, że wsiadając do samochodu, już słyszę ”witaj ponownie”.

Do pełni szczęścia brakuje mi tylko ładowarki indukcyjnej do smartfonu, by za każdym razem nie szukać kabelka. Po wyjściu z samochodu, gdy urządzenia rozłączą się, Jabra Tour automatycznie przejdzie w tryb czuwania. Zrobi to samo po 10 minutach, gdy żyroskop nie wykryje ruchu pomimo sparowania jakiegoś urządzenia. Odległość działania odbiornika Bluetooth to 10–15 m, więc nie rozpoczynajcie rozmowy tuż po wyjściu z samochodu.

 

Jabra Assist i czas pracy

            Dodatkowe możliwości zapewnia aplikacja Jabra Assist. Najważniejszą funkcją jest zapamiętanie miejsca, gdzie zaparkowaliśmy samochód. W momencie, gdy aplikacja utraci połączenie z zestawem samochodowym, na mapie automatycznie pojawia się informacja o ostatnim parkingu. Osobiście często podróżuję pomiędzy tymi samymi miejscami i parkuję w znanych mi lokalizacjach, ale będąc w nowym mieście, wiem, że szybko i dokładnie odnajdę swój samochód. Druga funkcja jest związana wiadomościami SMS. Połączenia głosowe możemy odbierać i kończyć bezwzrokowo, jednak wiadomości tekstowe zawsze są absorbujące. Aplikacja Jabra Assist umożliwia automatyczne odpowiadanie na takie wiadomości. Możemy ustawić, by program wysyłał SMS zwrotny o dowolnej treści, np. w długiej trasie może to być: „prowadzę samochód, odpowiem, gdy dojadę do celu”.

            Producent – według tylko sobie znanej receptury – stworzył na potrzebę zestawów samochodowych akumulator o specjalnych właściwościach. Jest to ogniwo litowo-polimerowe o pojemności zaledwie 950 mAh. Technologia produkcji sprawia jednak, że akumulator jest odporny na działanie skrajnych temperatur. Jabra Tour może być wystawiona na działanie temperatury -20–60°C przez czas jednego miesiąca, a temperaturę -20–35°C wytrzyma przez pół roku. To naprawdę dobry wynik, urządzenia elektroniczne źle znoszą pozostawienie na podszybiu. Akumulator pozwoli na 20 godzin rozmów/słuchania muzyki lub czuwanie przez dwa miesiące, a czas ładowania to tylko 2,5 godziny.

 

Tomasz Stokłosa

 

WERDYKT

Zestaw samochodowy Jabra Tour sprawił, że o wiele chętniej i znacznie częściej prowadzę rozmowy telefoniczne w samochodzie podczas jazdy. Okazał się urządzeniem bezobsługowym, do którego można się przyzwyczaić tak bardzo, że stał się integralną częścią samochodu, a nie przedmiotem, który dołożyłem. Na pewno nie zastąpi samochodowego systemu audio – producenta poniosła ułańska fantazja, gdy zasugerował takie zastosowanie, ale z roli głośnika do rozmów wywiąże się w 100%!

 

WADY

  • Nie nadaje się do odsłuchu muzyki
  • Zbyt skoncentrowany dźwięk

 

ZALETY

  • Głośny, czysty i wyraźny dźwięk
  • Wygoda obsługi
  • Długi czas działania
  • Ładny wygląd
  • Komunikaty głosowe

 

 

 

 

W SKRÓCIE

Jabra Tour:

  • Głośnik 3 W, 40 mm x 8 mm, 93 dB, 4 ohm
  • Bluetooth 3.0, do 15 m
  • Wielokierunkowy mikrofon 14 dB z systemem redukcji szumu
  • Akumulator litowo-polimerowy 950 mAh
  • Czas działania – 20 godzin, w trybie czuwania – dwa miesiące
  • Do ośmiu sparowanych urządzeń, dwa równocześnie
  • Temperatura przechowywania -20–60°C przez 30 dni
  • Czujnik ruchu

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Tomasz Stokłosa

Tomasz Stokłosa

Piechur, entuzjasta górskich wędrówek. Gadżeciarz-zbieracz i pedant-minimalista jednocześnie. Amator mobilnej fotografii wychodzący z założenia, że "nie jest ważne jaki masz sprzęt, tylko co potrafisz z nim zrobić, a najlepszy aparat fotograficzny to ten, który masz przy sobie".

Powiązane