10 najważniejszych trendów konsumenckich w roku 2030 – hybrydowe galerie handlowe

Roman PakotaAutor:
Hybrydowa kombinacja działających w internecie urządzeń oraz prawdziwych, fizycznych lokalizacji, która wynosi doświadczenia zakupowe na zupełnie nowy poziom będzie zgodnie z prognozami w roku 2030 zupełnie powszechnym elementem codziennego życia zdecydowanej większości dzisiejszych miłośników gadżetów – raport Ericsson (NASDAQ: ERIC) ConsumerLab: „10 najważniejszych trendów konsumenckich”.

Opublikowany w grudniu 2021 raport jest już jedenastym z kolei wydanym raportem ConsumerLab. Zgodnie z ustanowioną już tradycją identyfikuje on najważniejsze trendy konsumenckie, jakie zdaniem miłośników nowoczesnych technologii przenikną do naszego życia do roku 2030. Tegoroczna edycja skupia się na hybrydowych doświadczeniach zakupowych w fikcyjnej Galerii EverySpace.

Konsumentów poproszono o ocenę 15 funkcjonujących w hybrydowej galerii handlowej obiektów, które dzięki zastosowaniu technologii cyfrowej poszerzają zakres naszych doświadczeń fizycznych. Niemal 80% respondentów jest zdania, że wszystkie z 15 testowanych koncepcji będą dostępne w jakiejś formie do roku 2030.

Tego rodzaju „fizyczno-wirtualne” obiekty staną się rzeczywistością dzięki technologiom takim jak wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR) oraz programowalne materiały.

Częściowo publiczny charakter galerii handlowych oznacza, że możemy łatwiej kontrolować ograniczenia wynikające z opóźnień transmisji danych, tym samym oferując klientom zupełnie nowe dla nich doświadczenia. Urządzenia XR mogą być udostępniane na miejscu, umożliwiając uruchomienie prywatnych sieci z aplikacjami dostosowanymi do potrzeb konsumentów – zauważa Magnus Frodigh, Dyrektor Ericsson ds. Badań.

Opierając się na wynikach kompleksowych badań, autorzy opracowanego przez ConsumerLab raportu „10 najważniejszych trendów konsumenckich” przedstawiają oczekiwania i przewidywania 57 milionów zainteresowanych nowinkami technicznymi konsumentów z całego świata.

Z jednej strony trudno sobie wyobrazić duże liczby konsumentów wyposażonych w drogi sprzęt, taki jak gogle AR, wodoodporne gogle VR, dotykowe kombinezony i rękawice – szczególnie jeżeli mówimy o dużej skali takiego zjawiska i to przed rokiem 2030. Z drugiej strony, takie wyposażenie może być współdzielone przez wielu użytkowników, co obniży jego koszty. Dzięki temu duża liczba konsumentów będzie w stanie doznać podczas codziennych zakupów w galeriach handlowych zupełnie nowych doświadczeń – dodaje dr Michael Björn, Dyrektor ds. Badań w Ericsson Consumer & IndustryLab, pomysłodawca raportu.

Podkreśla on również:

35% biorących udział w badaniu konsumentów jest zdania, że rozwiązania technologiczne nowej generacji pojawią się szybciej w galeriach handlowych niż w naszych domach. Nie zgadza się z nimi jedynie 14% respondentów. Galerie handlowe od dawna są miejscami, w których stosowanych jest wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Możemy tam znaleźć kina, salony gier, sale koncertowe, kręgielnie, czy wiele innych tego rodzaju obiektów. W przyszłości najprawdopodobniej nadal będą pełniły podobną funkcję.

Björn dodaje także, że raport potwierdza przekonanie, zgodnie z którym hybrydowe galerie handlowe mogłyby pozytywnie i trwale wpłynąć na życie lokalnych społeczności.

Przyszłość może mieć w coraz większym stopniu charakter lokalny. 32% respondentów zgadza się, że zaawansowane technologicznie galerie handlowe będą zachęcały konsumentów do przenoszenia się do małych miast i na obszary wiejskie, które staną się dzięki nim bardziej atrakcyjne. Z taką opinią nie zgadza się jedynie 13% badanych.

10 najważniejszych trendów konsumenckich w perspektywie roku 2030 – Galera Everyspace:

1. Arena All-Now

Możesz być zarówno aktorem, jak i widzem, ale czy wirtualne doświadczenia zapewnią dreszczyk emocji lub odrobinę mile widzianego strachu? Niemal 80% konsumentów spodziewa się powstania powierzchni rozrywkowych, w których artyści wykorzystujący technologię teleobecności będą mogli występować cyfrowo, tak jakby byli obecni fizycznie na miejscu.

2. Imersyjny salon piękności

Możliwość uniknięcia igieł i skalpela jest dla wielu osób atrakcyjną opcją, jeżeli chodzi o poprawę ich wyglądu. 70% konsumentów oczekuje, że w galeriach handlowych pojawią się korzystające z technologii modelowania wolumetrycznego salony piękności, które będą cyfrowo korygować niedoskonałości naszych ciał.

3. Krawiec Meta

Szykowna odzież szyta na miarę klienta – i jego awatara. Ponad 70% użytkowników technologii AR/VR przewiduje, że zakłady krawieckie działające w galeriach handlowych będą stosowały materiały zmieniające się na życzenie użytkownika w wodoodporne lub zapewniające doskonałą wentylację tkaniny.

4. Basen Anyverse

Wielu z nasz marzy o odkrywaniu nieznanych obszarów wszechświata. Dwie trzecie konsumentów uważa, że będzie miało możliwość korzystania z basenów pozwalających – dzięki zastosowaniu masek tlenowych z technologią VR – na eksplorowanie kosmosu w stanie nieważkości.

5. Hybrydowa siłownia

Wiele osób jest zdania, że tężyzna fizyczna i zdrowie psychiczne idą ze sobą w parze. 70% konsumentów przewiduje powstanie centrów fitness dbających o nasze zdrowie psychiczne. Będą one oferowały multisensoryczną, dostosowaną do indywidualnych potrzeb klientów scenerię AR/VR, poprawiając nasze samopoczucie.

6. Wielofunkcyjna drukarnia marzeń

Przyszłość należy do produkcji i napraw dokonywanych na życzenie. Ponad połowa konsumentów pragnie dokonywać przyjaznych dla środowiska zakupów w fabrycznym outlecie poddającym swoje stare produkty recyklingowi.

7. Restauracja „Pępek świata”

Wielu z nas preferowałoby możliwość przebywania w wirtualnym towarzystwie. 50% konsumentów chciałoby chodzić do restauracji po to, by wirtualnie spotykać się ze znajomymi obecnymi w innej restauracji, w dowolnym miejscu na świecie.

8. Niekończący się sklep

Wypróbuj zanim kupisz – przynajmniej wirtualnie. Trzy czwarte konsumentów spodziewa się, że podczas kupowania nowych produktów do domu będą w stanie wypróbować je odtwarzając wnętrza swoich mieszkań w sklepie.

9. Medyczny multipleks

Przyzwyczailiśmy się już, że wszystko musi być dostępne tu i teraz. Dlaczego w opiece zdrowotnej miałoby to wyglądać inaczej? 77% konsumentów spodziewa się powstania w galeriach handlowych centrów medycznych, w których sztuczna inteligencja będzie w przeprowadzać badania na miejscu, od ręki informując nas o stanie naszego zdrowia.

10. Park Natura+

Mieszkańcy wielkich miast często tęsknią za kontaktem z naturą. 42% konsumentów chciałoby odwiedzić znajdujący się w galerii handlowej park, w którym mogliby obcować z naturą dzięki cyfrowym i programowalnym, zapewniającym hybrydowe odczucia materiałom.

Pełny raport

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Powiązane

Dominik Libicki w Kulczyk Investments

Opublikowane przez - 21 grudnia 2015 0
Dominik Libicki, były wieloletni prezes Cyfrowego Polsatu i współpracownik Zygmunta Solorza-Żaka ma zostać członkiem zarządu Kulczyk Investments – dowiedział się…