Czy całkowity koszt posiadania elektryka po roku jest taki sam jak samochodu spalinowego?

Roman PakotaAutor:
Całkowity koszt posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i spalinowych może wyrównać się w pierwszym roku użytkowania, wynika z badania „ELAB Miasto Czystego Transportu” – największego projektu pilotażowego sektora elektromobilności w Polsce i w regionie Europy Środkowo Wschodniej. Projekt koordynowany był przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Za wsparcie merytoryczne badania odpowiadał Arval Service Lease Polska, lider na rynku wynajmu długoterminowego pojazdów z pełną obsługą.

W trakcie 18 tygodni testów 6 pojazdów łącznie przejechało 24,5 tys. kilometrów, w ramach 2300 podróży, głownie po ulicach Łodzi – gospodarza badania. Kluczowym elementem projektu ELAB była analiza porównawcza całkowitych kosztów posiadania (TCO) pojazdów elektrycznych i spalinowych w rzeczywistych warunkach użytkowania. Badanie wykazało, że nabycie elektrycznych samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych może być bardziej opłacalne niż ich konwencjonalnych odpowiedników, nawet przy założeniu braku obowiązywania programów finansowego wsparcia elektromobilności. Wyższe ceny samochodów elektrycznych są rekompensowane przez znacznie niższe koszty na etapie eksploatacji.

W ramach projektu przeprowadzono wieloetapowy pilotaż, który pozwolił na zgromadzenie obszernej bazy danych w realnych warunkach użytkowania samochodów elektrycznych i spalinowych. Wyniki pilotażu posłużyły do porównania całkowitych kosztów posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i spalinowych, oceny ich wpływu na środowisko, a także analizy wyzwań związanych z wymianą parku samochodowego na elektryczny. Projekt pozwolił także ustalić wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów zeroemisyjnych, określić etapy planowania prywatnej infrastruktury ładowania oraz ocenić potencjał wdrożeniowy stacji ładowania zintegrowanych z oświetleniem miejskim – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Udział elektrycznych samochodów w ruchu, szczególnie miejskim będzie się wyraźnie zwiększał. Psychologiczną barierą dla części użytkowników jest cena takich pojazdów, zwykle dużo wyższa niż spalinowych odpowiedników. Badanie ELAB dowodzi jednak, że niższe koszty codziennego użytkowania oraz obsługi powodują, że różnica w cenie zakupu może się zwrócić już po niecałym roku. Idealnym rozwiązaniem na użytkowanie samochodu elektrycznego jest wynajem długoterminowy z pełną obsługą. Użytkownik nie ponosi kosztów zakupu, znika bariera wejścia w elektromobilność, pozostają korzyści wynikające z niskich kosztów podróżowania. Nie trzeba się również zastanawiać co zrobić z elektrycznym samochodem po kilku latach.

W ramach projektu ELAB testowano samochody Renault ZOE, o zasięgu do 395 km, dostarczone przez Renault Polska. Obsługę techniczną pojazdów zapewnił łódzki dealer Renault – firma JASZPOL. Samochody biorące udział w badaniu zostały wyposażone w urządzenie telematyczne firmy Webfleet Solutions, które monitorowały ich lokalizację oraz parametry pracy w czasie rzeczywistym.

Przeprowadzono również testy stacji ładowania pojazdów elektrycznych zintegrowanej z miejskim oświetleniem ulicznym. Badaniom w rzeczywistych warunkach użytkowania poddano urządzenie Combocharger dostarczone przez firmę EV Charge. Pilotaż wykazał ograniczenia dotyczące montażu takich urządzeń w miejscach, gdzie instalacja oświetleniowa nie przeszła modernizacji.

Wyniki badania udowadniają, że inwestycja w elektromobilność może przynieść wymierne korzyści finansowe. Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania rynkowe, wprowadzenie dotacji ze środków publicznych pozostaje jednak kluczowym czynnikiem pozwalającym zachęcić do elektromobilności szerokie grono przedsiębiorców. Uwzględnienie dofinansowania w analizie całkowitych kosztów posiadania, prowadzi do wyrównania TCO samochodów elektrycznych i spalinowych we wszystkich segmentach przed upływem roku od momentu wprowadzenia pojazdu do floty – podsumowuje Maciej Mazur.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Powiązane

Fair Play w sieci PLAY

Opublikowane przez - 16 marca 2016 0
Play wprowadza Program Promocyjny FAIR PLAY. Pierwszy w Polsce Program, który pozwala Klientom abonamentowym sieci na zmianę swojej decyzji. W…