Wg IDC w drugim kwartale 2019 roku nastąpił minimalny wzrost sprzedaży smartfonów w Polsce. Na rynek dostarczono blisko 2,2 mln. urządzeń, co oznacza wzrost sprzedaży o 0,9% w porównaniu do analogicznego kwartału 2018 roku. Dla porównania światowa sprzedaż smartfonów zmalała do 333,2 milionów sztuk, czyli o 2,3% w porównaniu do drugiego kwartału 2018 roku.
„Polski rynek stał się rynkiem dojrzałym, stąd wzrosty sprzedaży smartfonów rok do roku są już niewielkie. Rosną za to oczekiwania klientów a w ślad za nimi wielkość ekranów i pojemność wbudowanej pamięci – w drugim kwartale 2019 roku już ponad 58% urządzeń sprzedanych w Polsce posiadało ekran o przekątnej co najmniej 6 cali, a 21% wyposażonych było w co najmniej 128GB pamięci.” – zwraca uwagę Marek Kujda, analityk IDC.
W tym okresie nastąpiła dalsza koncentracja rynku. 5 producentów dostarczyło na polski rynek blisko 91% smartfonów (86% rok wcześniej). Wszyscy pozostali producenci sprzedali łącznie tylko 200 tysięcy urządzeń.
„Duży wpływ na rynek miała zapowiedź amerykańskich sankcji wobec Huawei. Niepewność po stronie kanału sprzedaży i klientów pozwoliła Samsungowi i Xiaomi na zwiększenie udziałów w rynku w porównaniu do 1 kwartału bieżącego roku. W efekcie Samsung powrócił na pozycję lidera, a Xiaomi wyprzedziło Apple i zajęło trzecią pozycję. Udział rynkowy Huawei bliski 25%, który pozwolił firmie na utrzymanie drugiej pozycji w rankingu, można w obecnej sytuacji uznać za dobry wynik. Motorola podobnie jak w poprzednich kwartałach znalazła się na piątym miejscu.” – dodaje Marek Kujda.