Podcast jako narzędzie komunikacji marki

Jak wynika z danych udostępnionych przez Spotify – Polska znalazła się na liście dziesięciu najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie, a w pierwszym półroczu 2020 roku wysłuchano ponad 300% więcej godzin podcastów niż w tym samym okresie w ubiegłym roku. Na całym świecie zaobserwowano wzrost odtwarzania internetowych audycji o 42%, a w Europie o 53%. Nie dziwi więc nikogo fakt, że coraz więcej marek decyduje się wykorzystać ten kanał i poprzez niego docierać do potencjalnych, nowych klientów.

Zacznijmy od początku, a więc co to jest podcast? Podcast to połączenia dwóch słów – iPod oraz broadcast (nadawać). Najczęściej jest to forma publikacji audio lub video, w której jedna lub kilka osób prowadzą rozmowę na konkretny temat lub opowiadają o jakimś konkretnym zjawisku albo wydarzeniu, a kolejne odcinki pojawiają się cyklicznie.

Dlaczego są takie popularne?

Żyjemy w erze smartfonów i Internetu. Ciężko wskazać osobę, która nie korzysta z tych dóbr. To właśnie im podcasty zawdzięczają swoją popularność i słuchanie ich może nam towarzyszyć podczas codziennych zajęć, w dowolnym miejscu i czasie. Kolejną powodem, dla którego tak chętnie po nie sięgamy to łatwa dostępność. Dla porównania radio również oferuje nam treści audio, ale jest jedna zasadnicza różnica, która działa na korzyść podcastów. Radio transmitowane jest na żywo i rzadko zamyka się na jednym temacie, a ponadto często puszczane są w nim reklamy i muzyka. Natomiast podcasty są dostępne cały czas, więc można ich wysłuchać kiedy mamy na to czas i ochotę. Dodatkowo odcinki trwają od kilkunastu minut do kilku godzin i dotyczą konkretnego tematu.

Dlaczego mogą być świetnym narzędziem komunikacji marki?

Podcast to świetne narzędzie do budowania marki oraz relacji z potencjalnymi klientami. Według badania IAB-Edison Research 65% badanych chętniej rozważy zakup towaru lub skorzystanie z usługi, o której usłyszało w podcaście, 63% odpowiedziało, że ich opinia o firmie jest bardziej pozytywna jeśli została wspomniana w podcaście, a 60% przyznało, że jeśli mieliby wybierać między dwoma produktami, których cena i jakość są równe, to wybiorę ten pojawiający się w podcaście, którego słuchają. Trudno obok tych danych przejść obojętnie, a szczególnie w kontekście biznesu gdzie podcasty coraz bardziej zyskują na znaczeniu.

Podcasting to bardzo ciekawe zjawisko. Nie dziwi mnie więc fakt, że coraz więcej marek zaczyna przygodę z autorskimi audycjami. Wcześniej pojawiały się głównie w roli sponsorów lub ich przedstawiciele w charakterze gości. Jest to świetnie narzędzie do budowania relacji ze słuchaczem oraz własnego wizerunku jako eksperta w konkretnej dziedzinie. Pozwala stać się zaufanym źródłem wiedzy eksperckiej. Twoja marka będzie się rozwijać gdy dostarczysz słuchaczom informacji, których najbardziej potrzebują, a oni w zamian będą rozmawiać o Twoim podcaście, polecać go, przy jednoczesnym budowaniu zasięgu i rozpoznawalności marki – mówi Bartłomiej Foszer ekspert ds. nowego marketingu i produkcji video & audio.

Jeśli nadal masz wątpliwości, czy warto poświęcić czas na stworzenie podcastu to zastanów się nad ilością korzyści, które płyną z tej formy promocji oraz możliwością dotarcia do nowych, potencjalnych klientów.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Powiązane

iOS 13 ujrzymy 3 czerwca

Opublikowane przez - 23 maja 2019 0
W dniach 3–7 czerwca Apple organizuje doroczną konferencję WorldWide Developer Conference (WWDC). 3 czerwca o 10:00 Pacific w San Jose…