Rozmowy „Mobility” – Czeka nas smartwatchowy boom

141 0

MAR_1588_1

 

Nowe modele smartfonów, a przede wszystkim segment wearables – to właśnie tu Huawei przewiduje największą sprzedaż swoich urządzeń, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Rynek tabletów jest natomiast nieco nasycony.

Z Wangiem Yanmin, Prezydentem Huawei CEE & Nordic Region Consumer BG o miejscu marki Huawei na rynku smartfonów i tabletów oraz o nowościach w firmie rozmawia Marcin Kwaśniak.

„Mobility”: Ostatnio wiele zmieniło się na rynku producentów smartfonów i tabletów. Jak siebie sami widzicie, jako A- czy B-brand?

Wang Yanmin, Huawei: Rzeczywiście sporo się pozmieniało. Huawei od kilku kwartałów jest klasyfikowany jako jeden z trzech największych w świecie producentów smartfonów. Moim zdaniem nasze urządzenia spełniają najwyższe standardy rynkowe, a szereg inwestycji w centra rozwojowo-badawcze, ośrodki, które pracują nad wzornictwem – takie jak np. Aesthetic Center w Paryżu – oraz nawiązanie współpracy z najbardziej doświadczonymi światowymi designerami przyniosły doskonałe efekty. Moim zdaniem dostarczamy urządzenia o coraz bardziej wyrafinowanej estetyce, które dzięki temu zyskują coraz większą popularność wśród klientów. Ale odpowiadając krótko – tak, zdecydowanie Huawei to marka
z segmentu premium.

Kolejne modele Huawei reprezentują coraz wyższy poziom. Jakie to ma przełożenie na wyniki sprzedaży, jak się sprzedawał model P8?

Huawei P8 to w pełnym tego słowa znaczeniu sukcesor poprzedniego modelu – na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy został uhonorowany szeregiem naród i wyróżnień, a jego sprzedaż jest na satysfakcjonującym nas poziomie – do tej pory globalnie dostarczyliśmy ponad 1 mln egzemplarzy tego modelu. Nie zapominajmy jednak o P8 Lite – ten znacznie bardziej przystępny cenowo, nazwijmy to „mniejszy brat P8”. On także cieszy się ogromną popularnością i także w Polsce można śmiało powiedzieć, że jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie.

Globalne wyniki pokazują, że Huawei notuje coraz lepsze wyniki sprzedaży smartfonów, w 1. połowie br. nastąpił wzrost o 46% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jakie modele sprzedawały się najlepiej?

Przede wszystkim konsekwentnie od wielu lat budujemy swoją pozycję na rynku. Wspomniałem wcześniej o ogromnych nakładach, jakie zostały podjęte, aby wygląd i parametry naszych urządzeń spełniały wyśrubowane standardy rynkowe, a także, a może nawet przede wszystkim oczekiwania użytkowników. Równocześnie z pracą nad produktami intensywnie pracujemy nad rozwojem marki i jej postrzeganiem. Współpracujemy i sponsorujemy m.in. największe drużyny piłkarskie, np. AC Milan, a także prowadzimy kampanie reklamowe i liczne projekty promocyjne z naszymi partnerami biznesowymi. Moim zdaniem synergia tych działań wraz z naszym portfolio innowacyjnych produktów sprawiają, że osiągamy coraz lepsze rezultaty. Właśnie został opublikowany ranking Interbrand „Top 100 najdroższych marek świata”, zgodnie z którym jesteśmy na pozycji 88. Moim zdaniem to nie jest zły wynik.

Ale konkurencja również nie śpi. Jak postrzegacie swoją rolę w konfrontacji z gigantami rynku smartfonów, zwłaszcza Samsungiem i LG? Czy będziecie ostro walczyć o swoje miejsce na podium, czy też stawiacie na długofalowy rozwój w niższych segmentach?

Jak wcześniej wspomniałem, Huawei jest marką premium i to jest segment, w którym będziemy się rozwijać, mam nadzieję, że dynamicznie. Obecnie portfolio smartfonów Huawei obejmuje także średnią półkę przystępnych cenowo smartfonów i tu także nasze urządzenia są w czołówce w swoich kategoriach pod kątem estetyki i jakości wykonania.

Czy można już powiedzieć, że mamy duopol, czyli producenci z Dalekiego Wschodu vs Apple?

Proszę zwrócić uwagę, gdzie są produkowane urządzenia wymienionych firm. Myślę, że w kwestii nowych technologii w ogromnej mierze to właśnie producenci z Azji wyznaczają dzisiaj trendy i kierunki rozwoju – nie tylko, jeśli chodzi o wytwarzanie produktów, ale także, jeśli chodzi o badania i kreowanie urządzeń elektronicznych w nowych kategoriach. Warto tu podkreślić, że Huawei jest firmą o największej liczbie rejestrowanych patentów dotyczących rozwiązań telekomunikacyjnych na świecie według WIPO (Światowej Organizacji Własności Intelektualnej) za rok 2014.

Nie wszystkie debiuty nowych marek kończą się powodzeniem. Nie ryzykowaliście sporo, wprowadzając markę Honor?

Wierzę, że marka Honor w Polsce zdobędzie grono entuzjastów, podobnie jak np. w Finlandii. W tym kraju wprowadzenie na rynek w ubiegłym roku marki Honor i jej flagowego smarfonu było ogromnym sukcesem – większym nawet niż premiera modelu Huawei P7. To chyba też sporo mówi, jeśli chodzi o to, jak marka Honor jest postrzegana.

Pojawiają się opinie, że boom na tablety się skończył. Czy zgadzacie się z nimi?

I nie są one bezpodstawne. Z pewnością rynek się nasycił i powrót do sytuacji sprzed kilku lat nie jest już możliwy. Myślę, że użytkownicy tabletów, które były kupowane na fali ogromnego entuzjazmu, najczęściej w niskich cenach i umiarkowanych parametrach technicznych, docenią nową generację tych multimedialnych urządzeń. Takim urządzeniem jest np. Huawei MediaPad M2 – tablet segmentu premium o przyzwoitej specyfikacji, z dobrym ekranem i systemem dźwiękowym. Dobra jakość dźwięku w tym urządzeniu została osiągnięta dzięki współpracy z firmą Harman Kardon. Ten model niebawem pojawi się także w Polsce.

Czy smartwatche to chwilowa moda, czy przyszłość?

Uważam, że smartwatche to absolutnie przyszłość nowych technologii. Wkrótce zaobserwujemy prawdziwy smartwatchowy boom na rynku. Ten rok był przełomowy dla tych urządzeń wearables na rynku. W niedalekiej przyszłości ujrzymy rosnące zainteresowanie konsumentów i ewolucję technologii smartwatchy.

Jak widzicie swoją przyszłość na rynku technologii ubieralnych? Czy pojawi się więcej opasek fitnessowych i smartwatchy Huawei? A może też jakieś inne produkty z tej kategorii?

Kategoria wearables to kategoria produktów, w której Huawei chce być jednym z głównych graczy na rynku. W październiku na rynek polski trafi Huawei Watch. Klasyczny wygląd zegarka jest inspirowany tradycyjną szwajcarską estetyką, lecz stworzony w najnowszej technologii. Jest zbudowany z materiałów najwyższej jakości, włączając w to odporne na zarysowania, szafirowe szkło. To prawdziwy produkt klasy premium, gdzie stylistyka pokazuje moment spotkania mody z technologią. Nie chcę zdradzić niespodzianki, lecz zapewniam, że nie jest to nasze ostatnie słowo, jeśli chodzi o produkty z tej kategorii.

MAR_1502

Przed nami 4. kwartał, czyli czas, kiedy sprzedaje się najwięcej urządzeń. Ile nowych modeli łącznie chcecie wprowadzić w 2. połowie roku w Polsce? Dotyczy to także marki Honor.

Przed nami jeszcze w tym roku kilka premier, z każdego segmentu, w którym Huawei oferuje urządzenia: modemy, routery, tablety, a także w tej najbardziej emocjonującej kategorii, jaką są smartfony.

Dziękuję za rozmowę.

 

 

Related Post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *