Szkoły marzeń dzięki kompetencjom cyfrowym

Okres nauki zdalnej otworzył wielu nauczycieli na zdobywanie cyfrowych kompetencji. Pokazał też, że nadal potrzebują szkoleń w tym zakresie. Po raz pierwszy nauczyciele musieli tak mocno wejść w cyfrowy świat swoich uczniów. Najnowszy raport „Edukacja zdalna – co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?” pokazuje, jak czerpać z tych doświadczeń, żeby tworzyć nowoczesną szkołę, gotową na wyzwania powodowane pandemią i szybkim rozwojem technologii. Pomóc w tym mogą bezpłatne szkolenia dla nauczycieli w projekcie „Lekcja:Enter”, któremu przewodzi Fundacja Orange.

Pandemia wywróciła edukację do góry nogami. Część uczniów nie miała możliwości udziału w lekcjach online z powodu braków sprzętowych. Połowa młodych korzystała z lekcji przy pomocy smartfonów. Kłopoty z opanowaniem technologii mieli i ci doświadczeni, i młodzi stażem pedagodzy. Krótko po przejściu na zdalne nauczanie 45% z nich oceniło swoje przygotowanie do tego jako małe lub umiarkowane. Pod koniec tego okresu 45% określiło swoje umiejętności już jako dobre, 39% jako bardzo dobre. Co drugi nauczyciel przyznał, że bardziej kreatywnie niż wcześniej korzystał z narzędzi cyfrowych (nagrywał filmiki, robił cyfrowe notatki, prezentacje multimedialne). Stwierdzili, że znają dzięki temu więcej nowych i ciekawych zasobów do pracy z uczniami. Z 7% do 29% wzrosła liczba tych, którzy „co najmniej często” publikują materiały do lekcji na stronie internetowej lub blogu.

Wnioski te pochodzą z raportu „Edukacja zdalna – co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?”. Badanie przeprowadzili wspólnie  Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Z@sięg, we współpracy z Fundacją Orange. Autorzy dają swoje rekomendacje co do przyszłości nauczania. Polecają m.in., żeby w przygotowaniu zajęć uwzględniać indywidualne potrzeby i sposoby, w jakie dany uczeń przyswaja wiedzę. Proponują odejście od „zlecania” zadań uczniom na rzecz inspiracji, przedstawiania ciekawych materiałów, a także pracę opartą na projektach grupowych czy wspólnym rozwiązywaniu problemów. Zwracają też uwagę na konieczność wsparcia nauczycieli w rozwijaniu cyfrowych kompetencji.

Podczas konferencji online eksperci edukacyjni komentowali wyniki badania pod kątem tego, jak wykorzystać doświadczenie zdalnej nauki i przekuć je w sukces szkoły w przyszłości. Potrzeba jest metodyki nauczania zdalnego, włączenia nowych technologii w edukację tak, aby zajęcia były ciekawe. Oktawia Gorzeńska, ekspertka ds. cyfryzacji w edukacji, doceniła tych nauczycieli, którzy szukali innowacji i sposobów na ciekawe lekcje. Zwróciła uwagę na to, że w szkole potrzeba elastyczności, a nie nastawienia na wyniki. Ważne jest przede wszystkim to, jakiego młodego człowieka chcemy „spotkać w przyszłości” jako osobę dorosłą. Jowita Michalska, Founder & CEO of Digital University, zaapelowała do rodziców, by byli świadomi i odpowiedzialni w uzupełnianiu kompetencji dzieci m.in. z edukacji języka przyszłości czyli programowania. Dla Ewy Radanowicz, prezes Stowarzyszenia Kierunek Nowa Edukacja, szkoła marzeń to miejsce, w której nauczyciele i uczniowie mają dla siebie czas.

Nauczyciele z różnych regionów kraju mogą już teraz zgłaszać się do udziału w szkoleniach realizowanych w ramach projektu Lekcja:Enter. Cykl ten ma przygotować ich do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi i e-zasobów po to, aby dostosować lekcje do potrzeb młodych ludzi i tego, jak uczą się w czasach, kiedy dostęp do informacji i wiedzy jest tak szybki i powszechny.  Wykaz szkoleń i dane kontaktowe placówek realizujących je w poszczególnych regionach znajdują się na stronie. Projekt realizowany jest przez Fundację Orange, wraz z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytutem Spraw Publicznych, a finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Fundacja Orange już od 15 lat działa na rzecz edukacji. Prowadzi projekty, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli. W ciągu 15 lat aż 3 mln dzieci i młodzieży skorzystało z jej działań na rzecz bezpieczeństwa w sieci, twórczego wykorzystania technologii, a w ostatnich latach także z nauki programowania i robotyki. 

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Powiązane

Zakrzywiony Sony BRAVIA S85C

Opublikowane przez - 23 lipca 2015 0
Firma Sony rozpoczyna sprzedaż nowej serii telewizorów – S85C. Składają się na nią modele z ekranami 65″ oraz 55″. Obie wersje wyróżniają…

(R)ewolucja cen

Opublikowane przez - 29 maja 2015 0
      Ceny usług komórkowych od wielu lat systematycznie spadają. Operatorzy skarżą się, że biznes jest coraz trudniejszy. W…