Wyniki Orange za II kwartał

Przychody Orange w drugim kwartale wzrosły o 2,5%, a rentowność operacyjna EBITDAaL o 10% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. To efekt bardzo dobrych wyników komercyjnych z kluczowych usług, a także działań, jakie firma podjęła, by zminimalizować wpływ pandemii na jej biznes.

W drugim kwartale przybyło 44 tysiące użytkowników Orange Światłowodu, w sumie z superszybkiego internetu od Orange o prędkości nawet 1 Gb/s korzysta już 608 tysięcy klientów. Dzięki realizowanym inwestycjom od kwietnia do czerwca sieć światłowodowa dotarła do kolejnych 209 tysięcy mieszkań i domów. W sumie w zasięgu jest już 4,6 mln gospodarstw domowych w całym kraju.

W drugim kwartale łączna liczba klientów korzystających z szerokopasmowego dostępu w różnych technologiach wzrosła o 22 tysiące, czyli o 2% rok do roku, co było najlepszym wynikiem od 6 kwartałów. Użytkownicy najszybszego, światłowodowego internetu, stanowią już niemal jedną czwartą wszystkich klientów korzystających z łącza szerokopasmowego.

W omawianym okresie przybyły 162 tysiące klientów mobilnych usług abonamentowych, w tym 65 tysięcy klientów usług głosowych. Rośnie także liczba rodzin korzystających z pakietów Orange Love – na koniec czerwca było ich już ponad 1,4 mln, czyli 8% więcej niż na koniec 2 kwartału ubiegłego roku. ARPU z usług konwergentnych przekroczyło 105 złotych, co świadczy o tym, że klienci wybierają coraz bogatsze pakiety i są zainteresowani ofertami „więcej za więcej”.

Kluczowe wyniki finansowe

Na wzrost przychodów firmy w drugim kwartale 2020 roku pozytywnie wpłynęły przychody z podstawowych usług telekomunikacyjnych Orange – konwergentnych pakietów oraz usług mobilnych i szybkiego domowego internetu oferowanych poza pakietami. W sumie były one wyższe o 2,3% rok do roku. Na przychody z usług mobilnych jednocześnie niekorzystnie wpłynął spadek przychodów z roamingu, spowodowany pandemią i ograniczeniami dotyczącymi podróży. Kolejny pozytywny czynnik to przychody z usług IT i integratorskich – w ujęciu rocznym wzrosły aż o 46%, na co składają się mocny wzrost organiczny (o 22% rok do roku) oraz wynik BlueSoft (39 mln zł). Rosły także przychody z mobilnych usług hurtowych, a z kolei spadek przychodów ze sprzedaży urządzeń wyniósł zaledwie 13%. Wraz z poluzowaniem obostrzeń klienci stopniowo powracają do salonów, wzrasta też zainteresowanie smartfonami, do czego przyczyniła się wprowadzona w czerwcu atrakcyjna oferta.

Wynik EBITDAaL odzwierciedla z jednej strony wyniki z kluczowych usług, a z drugiej skuteczność podjętych przez firmę działań kompensujących negatywny wpływ pandemii. Częścią tych działań jest dalsze obniżanie kosztów pośrednich działalności – te w drugim kwartale spadły aż o 13% rok do roku. Marża bezpośrednia (czyli różnica pomiędzy przychodami a bezpośrednimi kosztami działalności) była niższa, z uwagi na konieczność zawiązania dodatkowych rezerw m.in. na złe długi spowodowane pandemią. Dobre wyniki z kluczowego biznesu nie zdołały ich zrównoważyć.

W całym pierwszym półroczu wskaźnik EBITDAaL wzrósł o 8%, co razem z działaniami kompensującymi wpływ pandemii pozwala potwierdzić przewidywania wzrostu EBITDAaL w całym 2020 roku. Niemniej, w związku ze spowolnieniem gospodarczym spowodowanym pandemią, firma będzie nadal uważnie monitorować sytuację i na bieżąco oceniać jej wpływ na biznes.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Powiązane